יום שני, 30 בדצמבר 2013

בית הכנסת ששרד 40 פינויים קרס בסופה

בית הכנסת 'חזון דוד' בקרית ארבע קרס בסערת השלגים. גבאי בית הכנסת נערך להקמה מחודשת ומספר על מה שקרא לספרי התורה.


מאת: שמעון כהן/ ערוץ 7


בית הכנסת חזון דוד
נזקי סערת השלגים ברובם הולכים ונשכחים ואולם בקרית ארבע נמשכים המאמצים לשקם את בית הכנסת 'חזון דוד' שקרס בעיצומם.

על בית הכנסת, הקריסה ופרויקט ההצלה והשיקום סיפר ביומן ערוץ 7 גבאי בית הכנסת יעקב אייכנשטיין.

"אנחנו מברכים על גשמי הברכה", מקפיד אייכנשטיין לפתוח את דבריו בטרם הוא מספר על הקריסה המוחלטת של בית הכנסת על קירותיו ועימם הציוד והריהוט שנתרמו למקום. עם זאת הוא מספר כי באורח פלא או בהשגחה פרטית ישירה שום ספר מספרי בית הכנסת לא נפגע, "הם יצאו יבשים", הוא מספר.

בין השאר, מציין אייכנשטיין, מדובר בסט תלמוד ששרד את השואה ונתרם על ידי ניצול שואה. עוד הוא מספר על ארון הקודש שנפל והגיע כמעט עד הקרקע אך ספרי התורה שבו לא נפגעו. ,ארון הקודש הוא כספת מובנית. הוא התהפך בסופה והספרים נשארו בתוכו. הוא נפל עד קרוב לרצפה ונבלם על קרש עץ קטן. חששנו להרים את הארון, ניסינו להביא טרקטור אבל לא הייתה גישה למקום והארון נשאר כך. בערב שבת כשהגענו לתפילת מנחה כמה מהמתפללים הציעו שננסה להרים את הארון. ניסו והצליחו. הספרים שבפנים התגלו יבשים".

לעומת הספרים וספרי התורה ריהוט בית הכנסת נהרס כולו, מספר אייכנשטיין המזכיר את ההיסטוריה המיוחדת של בית הכנסת שהוקם לזכרם של דוד כהן ומשה מועלם הי"ד שנרצחו בסמוך ליציאה מקרית ארבע לעבר מערת המכפלה, המקום בו הוקם לימים בית הכנסת.

הרקע להקמת המבנה הוא תגובה למאמצי ערבים להשתלט על ציר התנועה בין גבעת האבות לקריית ארבע ובכך לנתק בין שני המקומות ולהצר את רגלי היהודים. שיאו של המאבק על המקום היה ברצח השניים. "החלטנו שלא ניתן לפורעים להפריע והקמנו את בית הכנסת לזכרם". בית הכנסת עבר לא פחות מלמעלה מארבעים ניסיונות הרס שבוצעו על ידי אנשי המינהל האזרחי בעקבות דרישות אמריקאיות חוזרות ונשנות. אייכנשטיין מדגיש כי החיילים שהגיעו לבצע את ההרס עשו זאת תוך כדי בכי יחד עם המתפללים ומאחורי המעשה עומד הלחץ האמריקאי שהכניע גם את הפוליטיקאים תומכי ההתיישבות בישראל.

אייכנשטיין מספר על אירוע משמעותי בו השייח' ג'עברי מחברון בלם בגופו אנרכיסטים שתכננו להרוס את מבנה בית הכנסת בטרקטור בעיצומו של ראש השנה לפני שנים אחדות. הוא עצמו אינו רוצה לדמיין את התחושה שהייתה עשויה להכות במתפללים שהיו מגיעים לתפילת ותיקין בראש השנה ומוצאים את המבנה הרוס על ידי האנרכיסטים. "השייח' הודיע להם שהוא בעל הבית על המקום והמבנה הוא מבנה קדוש ושאף אחד לא יעז לפגוע בו"

בחמש השנים האחרונות נותר המבנה על מקומו והוא הולך ונבנה, ואולם כאמור סערת השלגים הכתה במבנה והובילה לקריסתו. מתפללי המקום החליטו להקים את המבנה מחדש עם תוספת שתבטא את חיזוקו של בית הכנסת בדמות מבואה שבה תוקם פינה חמה לחיילים ובה שתייה וכיבוד קל טרם צאתם למשימות הביטחון האזורי.

בימים אלה מקדמים גבאי בית הכנסת והמתפללים רכישה וחידוש של בית הכנסת במבצע התרמות נרחב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה